מדעי המוח | זה לא משחק ילדים

| יצירות בהשראת האמן חנוך פיבן
סינימטק ירושלים
אוצרות: 
מיכל מור,
אלונה שני-נרקיס
תאריך פתיחה:
12 מרץ, 2017

כוחו של המוח טמון בעבודת צוות של קבוצות תאי עצב המרכיבים אותו. כל פעילות חושית, תנועתית ואף קוגניטיבית צומחת מתוך שיתוף פעולה בין תאים רבים באזורים שונים במוח. במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית נחקר שיתוף פעולה זה מדי יום על-ידי חוקרים מתחומים שונים. לערב אחד חברו חוקרים וסטודנטים לאמן חנוך פיבן, המשתמש בחפצים יום יומיים לאפיון דמויות מוכרות משדות התרבות והפוליטיקה.
חפצים אקראיים הונחו על לוח חלק וצבעוני וקיבלו משמעות מלאת חן והומור. כך יצרו המשתתפים דיוקנאות בהם חבויים מושאי מחקרם באמצעות הֶדְבֵּק ותָצְרִיף של חומרים מן המוכן. אך האקראי אינו מקרי! לחפצים כדוגמת המזרק, העכבר והצ'יפ הצטרפו אובייקטים מחוץ למעבדה, הקורצים ומחדדים את המחשבה יוצרת המחקר.
פיענוח היצירות נעשה בעזרת תמונות מחיי היומיום של המדע, בשילוב טקסטים המתארים מושגים מעולם חקר המוח, שיטות מחקר מתקדמות ונגיעות מעולמם הפנימי של המדענים.
כנסו למוחם היצירתי של החוקרים ולימדו על עבודתם במקום שבו הם יכולים גם להשתעשע. 

______________________________

מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית בירושלים (ELSC) נוסד בשנת 2009 בסיועה של קרן אדמונד י. ספרא כמרכז אינטרדיסציפלינרי למחקר מדעי המוח. למרכז  סדר יום מחקרי חדש ומהפכני להבנת המוח על תוצריו המורכבים: תנועה, תפיסה, מחשבה, שפה ויצירתיות. חוקרי המרכז בוחנים את המוח מרמת הגן הבודד ועד להתנהגות האנושית תוך שימוש בציוד מדעי מתקדם ובאמצעות גישות מחקר חדשניות: ננו–טכנולוגיות, טלמטריות ואופטוגנטיות. השילוב הייחודי בין חוקרים נסיינים ותאורטיקנים מאפשר הדמיית פעילות מוחית באמצעות מחשבי–על, המשתמשים במודלים מתמטיים ופיזיקליים, ומציגים את המוח כמערכת לומדת המשתנה כל העת.

197